Kinderdagverblijf

Peuters in een kring

Humankind heeft voor de verschillende leeftijdsgroepen werkwijzen ontwikkeld.
De leeftijdsgroepen zijn van 0-2 jaar en van 2-4 jaar.

Kinderen van 0-2 jaar

De werkwijze voor baby’s van 0 tot 2 jaar heet ‘Ruim baan voor baby’s’. Het uitgangspunt van deze werkwijze is dat baby’s van nature competent zijn. Volwaardig, maar afhankelijk. De verzorging voor baby’s is aandachtig en respectvol. Humankind geeft de allerjongsten vrije bewegingsruimte en ruimte voor eigen initiatief, vanuit een basis van veiligheid. Dat zie je terug in hoe de pedagogisch medewerkers hun werkzaamheden doen. Het verschonen van de luier is een contactmoment en de voeding krijgt een baby bij één van de pedagogisch medewerkers op schoot. In de ruime grondbox kunnen kinderen vrijuit bewegen. En de kleinsten kunnen slapen in een buitenbedje. Voor baby’s en dreumesen is de groep belangrijk om spelenderwijs allerlei (sociale) kennis en vaardigheden op te doen.

Kinderen van 2-4 jaar

Vanaf de peuterleeftijd gaan (beginnende) vriendschappen een rol spelen. De pedagogisch medewerkers stimuleren, faciliteren en dagen kinderen uit. Ze bieden aan wat past bij de ontwikkeling van kinderen. Een kind dat zelf kan zitten, wil zelf eten. En knoeien, want dat hoort bij oefenen. Een kind dat kan lopen, wil springen, klimmen, klauteren en ravotten. Peuters doen bij Humankind van alles. Op de locatie, maar ook daarbuiten. De buurt, school, bibliotheek, het verzorgingshuis of samen met de pedagogisch medewerker naar de bakker. Kinderen gaan veel en vaak naar buiten. Daar ligt de wereld voor hen open. Want slecht weer bestaat niet!

Nieuwsgierig naar ons kinderdagverblijf geworden?
Neem hier een kijkje!